Hvis du lige har fået bygget din første hjemmeside af et bureau eller ved hjælp af guides online, så er du nok meget interesseret i at få nogle besøgende på din hjemmeside. Ellers er det jo ikke en god investering – og ja, en hjemmeside er en investering, som man skal regne med betaler sig selv hjem igen på et tidspunkt. For større virksomheder er det over lang tid, mens det for mindre virksomheder ikke burde tage for lang tid, fordi simple hjemmesider ikke burde tage alt for lang tid at bygge, hvis du spørger os.
Udfordringen
Men… Problemet med din hjemmeside er nok, at den slet ikke dukker op på Google, når man søger på den. Det er faktisk meget normalt, hvis det er en helt ny hjemmeside, og du skal bare vente. Du kan dog hjælpe dem ved at lave et link til din hjemmeside fra en profil eller noget andet. Så ved de, at den findes, og så kommer den op på et tidspunkt. Problemet med dette er dog, at du ikke nødvendigvis kommer til at ligge i toppen, og så får du ikke dit ønskede antal besøgende.
Løsningen på problemet hedder SEO eller søgemaskineoptimering på dansk. Dette går ud på at man udfører nogle ting for at forbedre ens placeringer på de forskellige søgemaskiner, der bliver anvendt i Danmark. Metoderne er forskellige, men den bedste er nok det der kaldes for linkbuilding. Her får man lavet links til ens hjemmeside, og så fremstår det bedre over for søgemasknerne. Billig SEO er ikke umuligt at finde, og effekterne kan være meget gode.
Virker det altid med SEO?
SEO “virker” altid, men det betyder ikke altid bedre placeringer. SEO betyder mange forskellige ting, og hvis du kun kigger på aspektet med placeringer, så virker det ikke altid. Inkluderer man on-page SEO ting såsom rich snippets, så kan man få vist stjerner under ens resultater på Google, og dette giver også værdi – ikke nødvendigvis bedre placeringer.
Hvis en person garanterer bedre placeringer, så burde man stille spørgsmålstegn til deres metoder. I princippet kunne man godt garantere det for små virksomheder med meget lidt konkurrence på Google, og så ville man ikke skulle kompensere kunderne i 99% af tilfældene, men man kan aldrig komme op på 100%. Har du derfor en stor virksomhed med meget høj konkurrence, så skal du være klar over, at SEO kan hjælpe dig, men det er ikke garanteret.